Tavallinen markkinointi ei enää riitä - Mitä tehdä vuonna 2024?

Kaiken mölyn keskeltä kohdeyleisön eteen pääseminen ei ole koskaan ollut vaikeampaa. Miten markkinointia kannattaa ajatella vuonna 2024 ja eteenpäin?

Paluu perusasioihin

Markkinoinnin maailma on jälleen, viime vuosien lailla, kokenut suuria muutoksia. Tekoäly toi paljon uutta ja mielenkiintoista, tech-lomautukset ja kulujen nousu taas unettomia öitä.

Perusasiat eivät kuitenkaan ole muuttuneet, vaan niiden tärkeys on korostunut entisestään. Etenkin nyt tekoälyn siivittämänä on mahdollista tykittää uutta sisältöä ulos vaikka päivittäin, joka on ehkä markkinoinnin tekijälle helpottavaa, mutta markkioinnin kohteelle uuvuttavaa.

Mihin enää keskittyä, kun sisältöä julkaistaan enemmän ja nopeammin kuin koskaan?

Tässä tekstissä puhutaan siitä, miten pienyritys voi tehdä pitkälle kantavaa markkinointia pienelläkin budjetilla vuonna 2024.

Ja ei, nyt ei puhuta CAC:sta, ROI:sta tai attribuutiomalleista, koska vasta sitten, kun perusasiat ovat kunnossa ja oman markkinoinnin punainen lanka on löytynyt, kannattaa alkaa käyttää euroja maksettuun mainontaan.

1. Määrittele tarkkaan, kenelle olette olemassa

Mölyä on nyt niin paljon, että yhteisenä haasteena on se, miten ne omat mainokset ja myyntimeilit huomioidaan kaiken muun sisällön joukosta? Miten voidaan varmistaa, että rajalliset markkinointieurot tulevat käytettyä järkevästi?

Monesti kuulee sanottavan, "kyllä me tiedetään kuka meidän ideaaliasiakas on", mutta kun asiaa aletaan perkaamaan tarkemmin, huomataan, että profiili on esimerkiksi liian laaja, eikä se ole siksi toimiva. Käytä siis oikeasti aikaa ideaaliasiakkaan opiskeluun.

"On parempi löytää 100 ihmistä, jotka rakastavat sinua, kuin 1000 ihmistä, jotka vain vähän pitävät sinusta."

➡️ Hyödynnä tuotemarkkinointia

Tuotemarkkinointi (Product Marketing) on nostanut suosiotaan valtavasti viime vuosina, etenkin SaaS maailmassa. Vaikka se mielletäänkin teknologiayritysten ratkaisuksi, tuotemarkkinointia voidaan tehdä alalla kuin alalla, myös palveluyrityksissä.

Tuotemarkkinoinnin perusta on laaja ymmärrys markkinasta, kilpailijoista sekä asiakkaista, sekä siihen pohjautuva tuotteen / palvelun positiointi (positioning) markkinalla, vaikuttava viesti (messaging) ja useat eri yrityksen osastot yhdistävä yhteistyö (go-to-market).

Hyvällä tuotemarkkinoinnilla voidaan varmistaa, että tehdään tuotteita ja palveluita, joita asiakkaat kaipaavat, erotutaan kilpailijoista ja pystytään tekemään markkinointia ja myyntiä, joka vetoaa kohderyhmään.

"Kaikkea kaikille on yhtä kuin ei mitään kenellekään."

2. Löydä oma heimosi - hekin etsivät sinua

Ihmiset haluavat enenevissä määrin kuulua johonkin porukkaan. Samanmieliseen yhteisöön, jonka jäsenissä he näkevät itseään. Kuten jo äsken sanottu, kerro selkeästi mitä olet ja kenelle. Jaa työyhteisön arkea ja ajatuksia, näytä työntekijöiden kasvoja ja puhu asioista, jotka ovat teille tärkeitä. Ne, jotka samaistuvat teihin, jäävät seuraamaan.

Kasvoton ja tunteeton 5 euron Meta-mainos toimii yhä harvemmin. Ihmiset haluavat tietää keneltä ostavat, henkilöbrändit voittavat yhä useammin. Älä myy, vaan kerro tarinaa. Kutsu asiakkaasi mukaan matkalle.

Etenkin pienelle ja keskisuurelle yritykselle yrittäjä itse on usein yrityksensä paras brändilähettiläs. Omistajan näkemisellä on painoarvoa ja tunnettuus auttaa tietysti yrittäjää myynnin edistämistä pidemmällekin.

Ihmiset eivät enää (onneksi) myöskään tarvitse sisältöä, joka näyttää kalliisti tuotetulta mainokselta. Ota tämän sijasta maanantai-aamupäivänä puhelin käteen ja kerro seuraajillesi viikon suunnitelmista.

Human to human.

3. Verkostot > mainosraha

Tämä on no-brainer - helpommin sanottu kuin tehty. Brändin kasvattaminen pienyrityksen kohdalla on usein haastavaa, koska seuraajia ei välttämättä ole alussa paljoa, joten omat postaukset tai mainokset eivät saa tarpeeksi yleisöä.

Ota aikaa viikoista ollaksesi aktiivinen sosiaalisessa mediassa, tapaa uusia ihmisiä, osallistu keskusteluihin ja ota kantaa alaasi koskeviin asioihin. Kun nimeäsi totutaan näkemään tietyn asian yhteydessä, vastaat kysymyksiin ja autat, ihmiset alkavat yhdistää sinua kyseiseen asiaan automaattisesti. Plussapuolena tietysti se, että tapaat samalla samankaltaisia ihmisiä, eikä keskusteluihin osallistuminen maksa mitään!

➡️ Suositukset kysytään yhteisöstä

Verkostosta on merkittävä hyöty, koska olet varmaan itsekin huomannut, että Googlehaun sijasta tuotteita ja palveluita etsitään yhä enemmän kysymällä ehdotuksia sosiaalisen median ryhmistä. "Suositelkaa hyvää autopesulaa!".

Huom: Olethan myös päivittänyt kaikkien someprofiiliesi bioon mitä teet ja missä, sekä lisännyt linkin nettisivuillesi? Tämä tieto puuttuu edelleen yllättävän monelta, älä tee yrityksesi löytämisestä vaikeaa!

3. Ajattele laatikon ulkopuolelta - älä ole vanilija

Elämme "attention economyssa", eli kilpailemme samoista silmäpareista satojen ja tuhansien muiden kanssa. Se, joka saa huomion, voittaa. Aikaa on 3 sekuntia. Harmillista, mutta totta.

Markkinoinnin ensimmäinen tavoite on "pysäyttää kävijän skrollaaminen".
Jos kävijä ei pysähdy ja kiinnitä huomiotaan sisältöön, millään tämän jälkeen tulevilla stepeillä ei ole merkitystä. Kilpailu on kovaa ja luovuus on entistä tärkeämmässä asemassa.

Miten kiinnittää skrollaajan huomio?

Kun teet sisältöjä, postauksia tai mainoksia, mieti, pysähtyisitkö itse lukemaan tarkemmin? Mikä on kyseisen sisällön "koukku", joka saa ihmisen pysähtymään, kenties hymähtämään, kiinnostumaan tai innostumaan?

Miten saat välitettyä tunteita tekstillä, kuvalla tai videolla?

"Ihmiset eivät muista mitä teit, mutta he muistavat mitä sait heidät tuntemaan". Pätee myös markkinoinnissa.

➡️ Tehokas koukku vangitsee huomion

Koukku voi olla esimerkiksi pysäyttävä lause tai huomiota herättävä visuaalinen yksityiskohta, joka nähdään heti kun postaus osuu silmään. Se voi olla myös tuttu toteamus yrityksellesi muokattuna, tai samaistuttava fakta tai vitsi, jolla herätetään ihmisen mielenkiinto.

➡️ Koukku toimii silloin, jos se näkyy oikealle ihmiselle

Kuten sanottu, oikeanlainen kohdennus on tärkeää, kun puhutaan markkinoinnin tehokkuudesta. Kun yhdet silmäparit näkevät päivän aikana tuhansia mainoksia, ihmiset ovat loistavia ohittamaan huonosti osuvat tai ei-mielenkiintoiset sisällöt.

Rajaa yleisösi tarkasti ja teroita viestejäsi niin, että ne osuvat mahdollisimman hyvin juuri sille yleisölle. Kun mainoksen vaikuttavuus kasvaa, kasvaa myös tehokkuus.

4. Ideoi, testaa ja optimoi

Vasta, kun nämä perusasiat ovat kunnossa, eli tiedät tarkalleen keitä olette, kuka tarvitsee teidän tuotteitanne tai palvelujanne ja millaiset viestit purevat, kannattaa alkaa käyttää enemmän rahaa mainontaan. Ilman tätä markkinointi menee helposti satunnaiseen hakuammuntaan, sillä on tänä päivänä hyvin vaikea voittaa.

Tähän on hyvä silti mainita, että rohkea ja ketterä testaaminen ei ole hukkaan heitettyä rahaa. Oman kohderyhmän, positioinnin ja viestikulmien kehittäminen systemaattisesti on erittäin tärkeää, jotta säästytään hukkaan heitetyltä ajalta ja rahalta pitkässä juoksussa.

Näyttävän markkinoinnin teko ei ole helppoa, joten siihen kannattaa käyttää aikaa. Listaa kymmeniä erilaisia otsikkovaihtoehtoja, tee 20 erilaista versiota samasta mainoskuvasta ja pikkuhiljaa opit, mikä toimii ja mikä ei.

➡️ Tunteella, ei pelkästään datalla

Markkinoinnissa on jo pitkään painotettu datalähtöisyyttä, joka on tietysti tärkeää, sekä nyt tekoälyn siivittämänä puhutaan myös tehokkuudesta ja automatisoinnista.

Kuitenkin, ihmiset kaipaavat ihmisiä. Kontaktia, samaistumista ja tunteita. Eteenpäin katsova markkinointi palaa syvälliseen asiakasymmärrykseen, luovuuteen ja Ja se on hyvä asia.

"Kaikki, mitä voidaan mitata, ei ole tärkeää, ja vaikka jotain ei voitaisi mitata, se ei tarkoita sitä, että se ei olisi tärkeää".

Aija Peltola - Perustaja

Kurkkaa LinkedIn!

Hyvä myynti ja markkinointi alkaa viestistä ✏️

Tässä Notion-sivussa saat konkreettisia vinkkejä kilpailija-analyysin tekoon sekä tapoja testata omia viestejä ➡️ sekä tietysti, keinot parantaa niitä.

Hienoa! Nyt ollaan matkalla kohti erottautuvampaa viestintää.
Avaa Notion-sivu
Hups, jotain meni pieleen, yritäthän uudelleen.